Otcem podívané Jen počkej, zajíci! je režisér a choreograf František Blaťák. Zkušený matador českého krasobruslení má na kontě mnoho set choreografií u nás i po celém světě, včetně medailistů z mistrovství světa a Evropy. Je, mimo jiné, autorem kompletní choreografie muzikálu na ledě Mrazík. Na nejnovější show, Jen počkej, zajíci!, pracoval déle než půl roku. Co bylo vůbec nejtěžší a kdo mu na přípravách radil, prozrazuje v našem rozhovoru.

 

Františku, co bylo na celé show nejnáročněji?

František Blaťák
František Blaťák

Nebyla to jedna věc, ale celé 3 oblasti:

– dát dohromady spolu se scénáristou Jirkou Sedláčkem scénář, nacpat tam všechny požadavky zadavatele, Vernera, Nesvadbu a 16 hitů, které požadoval pan producent, a to vše spojit do něčeho, co má alespoň hlavu a patu.

– vyhledat a sestříhat hudby pro celou show (120 minut), přičemž najít takového skladatele, který umí dětské a optimistické hudbičky a není moc drahý (takový byl pan Macoszek z Českého Těšína, kterého mi seslal sám nejvyšší…) No a dát dohromady celý zvukový pás, který by zaujal – byla to fakt dřina a psychicky náročná záležitost,  ale domnívám se, že to se tedy podařilo v nejvyšší možné míře, strávili jsme ve studiu 160 hodin!

– vše zkoordinovat jako režisér dohromady tak, aby při šibeničním termínu a nesmírně krátké době vše klaplo (dodělat kostýmy, včetně na poslední chvíli i nové, protože se doplnily některé role, stovka rekvizit a jejich použití, jak měnit scény za pochodu, nastříhat ukázky z filmů o vlkovi a zajícovi.

Paradoxně pro mne byla nejsnazší choreografie, kde mám letité zkušenosti a celkovou představu jsem měl vcelku přesně v hlavě

Kdybych chtěl bruslit ve Tvojí show, jaká kritéria bych musel splňovat? Co je klíčem k výběru účinkujících?

Všechny účinkující dokonale znám, protože většině z nich jsem dlouhá léta dělal soutěžní choreografie a navíc mnoho z nich hrálo v Mrazíkovi, kterého jsem také dělal. Okamžitě jsem věděl, kdo bude vlk a zajíc v obou alternacích, co s Vernerem. Navíc všichni prošli konkurzem, na který se dostavilo 160 bruslařů. Takže jsem mohl i podstatně omladit soubor! A pokud budeš mít příště zájem, přijď na konkurs, Janisi!

František Blaťák
František Blaťák

Nejdřív se ale musím naučit bruslit, Františku. Jak vznikl nápad se skluzavkou a jak bylo náročné účinkující přesvědčit, že budou na led přicházet po ní?

Vždy jsem tíhnul k nějakým zajímavostem, např. před lety jsem dělal velkou sportovní show v Ostravě, kde všichni účinkující bruslaři scházeli na led po schodech z podia, později se tento nápad objevil v Mrazíkovi. No a skluzavek se využívá hojně v jiných žánrech, jen jsem ji chtěl obrovskou. Podařilo se mi přesvědčit výrobce, že to děti sjedou beze strachu (ale to raději nezkoumám). Všichni si to chtěli zkusit, jen ta první jízda byla malý problém. Skluzavka má přece jenom deset metrů!

Děj je volně inspirován animovaným seriálem Jen počkej, zajíci! Jak hodně jste museli konzultovat scénář s panem Kotěnočkinem?

Scénář po panu Kotěnočkinovi jsme zásadně přepracovali. On vše chápal příliš divadelně (podobně někdy i pan Sedláček, spoluautor scénáře), takže jsem to musel usměrňovat směrem na velkou ledovou plochu a měnit časoprostorové chápání. To se týkalo i hudebního pásu, protože vše probíhá déle než na divadelní scéně a tomu je potřeba přizpůsobit celé představení.

Kam chodíš pro inspiraci? Probíráš třeba nápady se svými dětmi?

Za celý život jsem vytvořil tisíce malých choreografií pro závodní účely, mám za sebou 15 velkých divadelních muzikálů, byl jsem rok v Polsku, kde proběhly 2 edice celosvětově oblíbené show – Hvězdy tančí na ledě (18 dílů znamená 98 choreografií), jsem zván na slavnostní ceremoniály a exhibice při velkých světových soutěžích, choreografoval jsem reklamy pro velké zahraniční firmy a tak dále …

Miluji muzikály a sleduji celé taneční dění u nás i ve světě. To vše se spojuje do balíku obrovských zkušeností a při mojí vlastní, doufám, dobré invenci, vzniká výsledek, který se zatím většinou líbil (tedy alespoň dle ohlasů). Své nápady konzultuji pouze v rodině. Manželka je bývalá partnerka na ledě, obě dcery a zeťové jsou z branže, tančili a hráli v mnoha mých projektech, takže ti mi vždycky popravdě řeknou, co si o mojí tvorbě myslí.

 

Zpracoval Janis Sidovský